Veelgestelde vragen over hypotheken

  • De maandtermijn van je hypotheek wordt in de 1e week van elke maand geïncasseerd. Onderstaand vind je de incasso data voor 2022. Afhankelijk van je bank kan het bedrag enkele dagen later worden afgeschreven van je rekening. Dit bedrag bestaat uit de maandelijkse rente en/of aflossing op je hypotheek.

    Tip: je kunt de geplande incasso ook inzien op de internetbankieren-omgeving van je betaalrekening. Afhankelijk van je bank vind je deze in internetbankieren onder ‘geplande incasso’s’ of ‘geplande afschrijvingen’.


    Incasso data 2022
    3 januari
    2 februari
    2 maart
    1 april
    3 mei
    1 juni
    1 juli
    3 augustus
    1 september
    3 oktober
    2 november
    1 december

  • Dit kan eenvoudig via Mijn BLG of de BLG Wonen App. Ga naar je hypotheekoverzicht en klik op 'Incassorekening aanpassen'.

    Lees alles over je incassorekening wijzigen

  • Dit regel je eenvoudig in Mijn BLG of de BLG Wonen App. Ga naar je hypotheekoverzicht in de online omgeving en klik op 'Tussentijds rente aanpassen'. Je krijgt een overzicht van de kosten en de nieuwe maandverplichting.

    Kijk hier voor meer informatie over het eerder aanpassen van je rente

  • Als je via Mijn BLG of de app een bouwdepotdeclaratie hebt ingediend, krijg je een e-mail als ontvangsbevestiging. We verwerken je declaratie binnen 2 werkdagen. Zodra de declaratie is verwerkt kun je deze terugzien in Mijn BLG en de app. Is je declaratie afgekeurd? Dan krijg je van ons een e-mail met meer informatie.

    Meer weten over een bouwdepot bij BLG Wonen, bijvoorbeeld hoe lang je het bouwdepot kan gebruiken? Bekijk hier alle veelgestelde vragen over het bouwdepot.

  • Dit regel je eenvoudig in Mijn BLG of de BLG Wonen App. Open het hypotheekoverzicht en klik op 'Extra aflossen'. Vervolgens geef je aan hoeveel en op welk leningdeel je extra wil aflossen. Zodra je aflossing is verwerkt, krijg je van ons een e-mail als bevestiging. Als de aanvraag voor de 23e binnen is, incasseren wij de aflossing de 1e van de volgende maand van je rekening.

    De incasso van december vindt rond 20 december plaats.

    Lees meer over extra aflossen

  • Dit regel je zelf in Mijn BLG of de BLG Wonen App. In Mijn BLG vind je je contactgegevens bij 'instellingen' en in de app bij 'zelf regelen'.

    Lees meer over adres wijzigen

Veelgestelde vragen over banksparen

  • Je kunt het saldo op je Aanvullend Pensioen Opbouwrekening laten uitkeren met de Aanvullend Pensioen Uitkeringsrekening. Die open je via je eigen adviseur.
  • Je kunt het saldo op je Aanvullend Inkomen Opbouwrekening laten uitkeren met de Aanvullend Inkomen Uitkeringsrekening. Die open je via je eigen adviseur.
  • Vanaf 1 januari 2013 geldt er nieuwe wetgeving, waarbij het niet meer is toegestaan provisie uit te keren op complexe bancaire producten. Daarom heeft REAAL Bancaire Diensten destijds besloten alle rentetarieven voor alle klanten met bankspaarproducten vanaf 8 januari 2013 te verhogen met de opslag van 0,2% voor provisievrije aanvragen. Vanaf toen is nog maar één (netto) rentetarief gecommuniceerd. Deze wijziging geldt ook voor alle klanten die toen al een rekening bij REAAL Bancaire Diensten hadden lopen. Door ontwikkelingen in de markt heeft REAAL Bancaire Diensten op 8 januari 2013 ook nog een reguliere rentewijzing doorgevoerd. Enkele rentetarieven zijn verlaagd, waaronder de variabele rente (-0,2%). Het op 8 januari 2013 gepubliceerde tarief is daarom optisch gelijk gebleven.

Veelgestelde vragen over Mijn BLG en de BLG Wonen App

  • Je inloggegevens kan je zelf opvragen via onze website.

    Heb je nog geen account? vraag deze dan eerst aan. Na je aanvraag ontvang je van ons een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze gebruik je als je voor de eerste keer inlogt. We vragen je bij het eerst bezoek om je wachtwoord meteen te veranderen. Je kunt ook je gebruikersnaam aanpassen. Tip: registreer je ook gelijk de BLG Wonen App? Dan kun je voortaan ook inloggen met de QR code van de app.

    Mijn BLG aanvragen

    Download de app

  • In Mijn BLG en de app vindt je informatie vinden over alle producten die je bij ons hebt. Je ziet er bijvoorbeeld je komend maandbedrag en het jaaroverzicht. Ook kan je een heleboel zaken zelf online regelen. Klanten gebruiken Mijn BLG of de app onder andere voor het doen van extra aflossingen of om een nieuwe woningwaarde door te geven. En wist je dat je met de QR code van de app snel en gemakkelijk in kan loggen in Mijn BLG?

    Bekijk hier alle mogelijkheden in Mijn BLG en de BLG Wonen App

  • Als je een verzoek voor een wijziging van je hypotheek of (bank)spaarrekening online aan ons doorgeeft, krijg je altijd een ontvangstbevestiging via e-mail. Hierin staat wat je verder van ons kunt verwachten. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via 046 - 478 88 88. We helpen je graag.