Werkgeversverklaring
Een werkgeversverklaring is een belangrijk document dat je nodig hebt bij de aanvraag van je hypotheek. Wat is een werkgeversverklaring en wat staat er in?
Op deze pagina:
- Wat is een werkgeversverklaring en wat staat er in?
- Waar heb ik een werkgeversverklaring voor nodig?
- Is een werkgeversverklaring verplicht?
- Hoe kan ik een werkgeversverklaring aanvragen?
- Wat is het verschil tussen een werkgeversverklaring en een intentieverklaring?
- Alternatief: Inkomensbepaling Loondienst
Wat is een werkgeversverklaring en wat staat er in?
Een werkgeversverklaring is een document waarin de details staan over onder andere je inkomen en je dienstverband (vast of tijdelijk) in loondienst. Een werkgeversverklaring mag niet ouder zijn dan drie maanden op het moment dat je het document bij je hypotheekadviseur aanlevert. Het document moet ondertekend zijn door je werkgever.
Waar heb ik een werkgeversverklaring voor nodig?
Je hebt een werkgeversverklaring nodig als je een hypotheek wilt aanvragen. Hiermee kun je bij de hypotheekverstrekker aantonen dat je met jouw inkomen de hypotheeklasten kunt betalen. Ook wordt met behulp van je werkgeversverklaring berekent hoeveel hypotheek je maximaal kunt lenen. Je levert de werkgeversverklaring, samen met een aantal andere documenten, aan bij je hypotheekadviseur. De datum dat je bij het bedrijf in dienst bent gekomen, je inkomen en het adres op de werkgeversverklaring moeten hetzelfde zijn als op de andere documenten van je werkgever die je aanlevert, zoals je loonstrook.
Is een werkgeversverklaring verplicht?
Ja, een werkgeversverklaring is verplicht als je in loondienst werkt en een hypotheek wilt aanvragen. Niet alle werkgevers verstrekken een werkgeversverklaring, maar dat betekent niet automatisch dat je geen hypotheek kunt aanvragen. In dat geval kun je bijvoorbeeld een inkomensverklaring aanvragen of een verzekeringsbericht van het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen).
Hoe kan ik een werkgeversverklaring aanvragen?
Een werkgeversverklaring vraag je aan bij je werkgever. Direct bij je baas of bij de afdeling HR/Personeelszaken. De meeste bedrijven hebben een werkgeversverklaring klaarliggen die ingevuld kan worden. Je kunt ook zelf een voorbeeld van een werkgeversverklaring downloaden op de website van NHG en door je werkgever in laten vullen.
Wat is het verschil tussen een werkgeversverklaring en een intentieverklaring?
Een intentieverklaring is een onderdeel van de werkgeversverklaring. Je hebt alleen een intentieverklaring nodig als je een tijdelijk contract hebt.
Alternatief: Inkomensbepaling Loondienst
Naast de werkgeversverklaring kan je hypotheekadviseur ook volgens de nieuwe methode ‘Inkomensbepaling Loondienst’ het inkomen voor jouw hypotheekaanvraag vaststellen. Voor deze rekenmethode wordt gebruik gemaakt van de gegevens uit het UWV verzekeringsbericht van de aanvrager. Dit verzekeringsbericht kun je downloaden op de website van het UWV. Dit document stuur je samen met je meest recente loonstrook naar je adviseur. Hij gebruikt deze gegevens om het inkomen vast te stellen en een hypotheekaanvraag in te dienen.
Ook bij BLG Wonen kan een onafhankelijke hypotheekadviseur een hypotheekaanvraag indienen aan de hand van de Inkomensbepaling Loondienst.
Vind een adviseur bij jou in de buurt