Wat doet de Nabestaandenservice?

Als een dierbare overleden is, staat je hoofd vaak niet naar het regelen van bankzaken. Toch is het belangrijk om de financiële zaken snel en goed af te handelen. Onze specialisten van de BLG Wonen Nabestaandenservice staan dan voor je klaar. Zij helpen je om alle bankzaken van de overledene die via BLG Wonen lopen, zo soepel en spoedig mogelijk af te handelen.

Zo neem je contact op met de BLG Wonen Nabestaandenservice:

Wat moet je zelf doen als een naaste is overleden?

Het is belangrijk dat je een overlijden zo snel mogelijk bij ons meldt. Dit doe je door het formulier ‘Melden overlijden’ in te vullen en samen met een kopie van de Akte van overlijden naar ons toe te sturen. Meestal wordt de Akte van overlijden geregeld door de uitvaartondernemer. Als dat niet zo is, kun je deze opvragen bij de gemeente waar je naaste is overleden. Daar heb je een Verklaring van overlijden voor nodig. Dit document wordt opgemaakt door de arts die het overlijden heeft vastgesteld.


Verklaring van erfrecht

Als we de melding van overlijden en Akte van overlijden hebben ontvangen, nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Hierin geven we aan wat we nog meer nodig hebben. We kunnen je bijvoorbeeld vragen om een Verklaring van erfrecht op te sturen. Dit doen we omdat:

  • alle erfgenamen bij ons bekend moeten zijn.
  • we moeten weten wie de nalatenschap mag afhandelen. De nalatenschap is het geheel van bezittingen en schulden dat een overleden persoon achterlaat.
  • de overledene bepaalde (fiscale) producten heeft. Om deze producten fiscaal juist te kunnen afhandelen moeten we zeker weten wie de erfgenamen zijn.
  • er sprake kan zijn van een testament. In het testament kunnen andere zaken dan de wettelijke verdeling van de nalatenschap staan.

Let op:

een Verklaring van erfrecht moet door een notaris gemaakt worden. Hier zijn kosten aan verbonden, die per notaris verschillen. We raden je aan om een aantal notarissen te benaderen en de kosten te vergelijken.

Wat gebeurt er met de hypotheek na overlijden?

Een hypotheek loopt na overlijden gewoon door. Staat het huis ook op naam van een partner of iemand anders die erin blijft wonen? Dan is het mogelijk dat de hypotheek onder voorwaarden wordt voortgezet op diens naam. Ook kun je binnen 12 maanden na overlijden zonder vergoeding voor renteverlies van de bank de rentevaste periode oversluiten naar een nieuwe vaste rente. Er worden wel administratiekosten in rekening gebracht voor deze wijziging.

Binnen 12 maanden na overlijden kan de hypotheek zonder vergoeding voor het renteverlies van de bank worden afgelost. Een levensverzekering die aan de hypotheek is gekoppeld, keert meestal uit. Of dit het geval is, kun je lezen op het polisblad van de verzekering. Een financieel adviseur kan je hier verder mee helpen.

Kun je jouw hypotheek nog blijven betalen?

Door het overlijden van jouw partner kan het zijn dat ook jouw financiële situatie verandert. We vinden het belangrijk dat je zorgeloos kunt blijven wonen. Daarom nemen wij 3 maanden na het melden van het overlijden nogmaals contact met je op. Om een inschatting te kunnen maken of je jouw hypotheek kunt blijven betalen, vragen wij een aantal gegevens bij je op. We willen namelijk voorkomen dat je in de financiële problemen komt.

    Meer hulp en informatie

    Onze Nabestaandenservice helpt je ook met andere producten van BLG Wonen, zoals een verzekering. Op de pagina 'Wat moet je doen als een naaste overlijdt' lees je waar je zoal rekening mee moet houden na een overlijden.