Kosten voor de verkoop van je huis

Het verkopen van je huis kost geld. Vaak wordt er alleen gedacht aan de makelaarskosten, maar er zijn meer kosten waar je rekening mee moet houden, zoals:


1. Makelaarskosten

Als je jouw huis verkoopt met behulp van een makelaar dan kost dit geld. Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.

Daarnaast kan het zo zijn dat een makelaarskantoor opstartkosten berekent. Deze opstartkosten zijn bedoeld om je huis op Funda te zetten, een verkoopbord in je tuin te plaatsen, kosten van een fotograaf en/of het schrijven van een advertentie. Sommige makelaars kiezen ervoor om deze kosten al in de courtage mee te rekenen. Het is verstandig om hier vooraf naar te vragen (check ook of het genoemde bedrag in- of exclusief btw is!), dit voorkomt verrassingen achteraf. De courtage wordt namelijk gefactureerd zodra de woning is verkocht.

Verkoop je jouw woning niet of wil je liever naar een andere makelaar? Houd er dan rekening mee dat je huidige makelaar toch een rekening voor gemaakte kosten of een ‘boete’ kan geven. Het is slim ook dit vooraf met je makelaar te bespreken.

Doordat de kosten van een makelaar best hoog kunnen zijn, kiezen steeds meer mensen ervoor om hun huis te verkopen zonder makelaar. Wat hier de voor- en nadelen van zijn lees je op de pagina ‘huis kopen of verkopen zonder makelaar’.


2. Kosten voor het aanvragen van een energielabel

Sinds 2015 moeten alle huiseigenaren een energielabel hebben. De bedoeling achter het label is om woningbezitters te stimuleren in het energiezuiniger maken van hun huis. Het energielabel laat namelijk zien hoe energiezuinig jouw huis is. Het aanvragen van een energielabel kost geld en is verplicht. Heb je bij de verkoop van je huis nog geen definitief energielabel aangevraagd? Dan kan een boete tot € 405,- oplopen. De kosten voor het aanvragen van een energielabel kan wisselen tussen een paar euro en enkele tientjes. De prijs is verschillend, omdat een erkend deskundige die je aanvraag controleert, zelf de prijs mag bepalen.

Let op: woningen die verkocht worden na 1 juli 2020 en waar dan een energielabel voor wordt aangevraagd, worden via een uitgebreide systematiek bepaald. Hiervoor kan er een erkend deskundige bij je langs komen om beter te kunnen bepalen hoe duurzaam je huis is. De kosten stijgen hiermee, een nieuw label aanvragen kost dan al snel € 190,-


3. Kosten voor het verkoopklaar maken van je woning

Om je huis verkoopklaar te maken voor de bezichtigingen, moet er misschien nog geklust worden. Denk aan achterstallig onderhoud, kleine klusjes binnen- en buitenshuis, opruimen en het schoonmaken van de woning. Zet op een rij wat er moet gebeuren en maak een inschatting van de kosten.

Je kunt het verkoopklaar maken zelf doen, maar eventueel ook professioneel aanpakken. Schakel een verkoopstylist in die voor de inrichting kan zorgen. Of een interieurfotograaf om professionele foto’s te maken. Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.


4. Kosten voor het doorhalen van je hypotheek

Als je jouw huis hebt verkocht en je hypotheek helemaal hebt afbetaald, dan ben je verplicht om de hypotheekinschrijving in het Kadaster door te laten halen. Dit wordt ook wel royeren genoemd. Het doorhalen van je hypotheekinschrijving moet je laten doen door een notaris. Hij maakt dan een akte van royement. Deze akte wordt aangeboden aan het Kadaster en daarmee verdwijnt de inschrijving van de hypotheek, ofwel de hypotheekakte die opgesteld was bij de aankoop van je huis. De kosten voor het royeren van je hypotheek zijn afhankelijk van de notaris die je kiest. Vaak liggen de kosten tussen de € 90,- tot € 500,-.


Nu je deze pagina hebt gelezen, vind je dit misschien ook wel interessant: