“We laten zien dat we er ook op moeilijke momenten zijn”

Collega's aan het woord over de Scheidingsservice van BLG Wonen

Van de stellen die gaan scheiden, heeft gemiddeld zeventig procent een koophuis. Daar komt meer bij kijken dan een scheiding met een huurhuis. Daarom heeft BLG Wonen een speciale Scheidingsservice. Klanten kunnen hier terecht met alle vragen die ze hebben over de gevolgen van hun scheiding voor de hypotheek.


“Bij de meeste stellen staat de hypotheek op twee namen”, vertelt Jolanda, werkzaam bij de Scheidingsservice. “Als één van de twee in het huis wil blijven wonen, moet de ene partner de ander uitkopen. Maar hoe kun je dat financieren? Meestal hebben we bij deze vragen contact met de partner die de woning op zijn of haar naam wil zetten. We geven dan informatie over het ontslag voor de hoofdelijke aansprakelijkheid van de vertrekkende partner.

Bij de Scheidingsservice kunnen we mensen helpen als ze vragen hebben over het proces of wat er geregeld moet worden. Maar zodra ze willen weten welke precieze gevolgen de scheiding heeft voor hun persoonlijke financiële situatie, moeten we ze doorverwijzen naar onze onafhankelijke adviseurs. Zij zijn degenen die deskundig advies op maat kunnen geven.”

Bij het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid wordt de hypotheek, die eerst gezamenlijk was, op de naam van de partner gezet die in het huis blijft wonen. Hij of zij is er vanaf dat moment zelf financieel verantwoordelijk voor dat de hypotheek wordt betaald en afgelost.


Veel emotie

“We hebben per week contact met gemiddeld zeven tot acht mensen die willen weten wat een scheiding voor hun huis en hypotheek betekent. Maar niet in alle gevallen is er al een definitief besluit; mensen bellen ook om te informeren. Stel dát ze gaan scheiden, wat gebeurt er dan? Bij de partners die we spreken, leeft vaak veel emotie”, vertelt een andere collega. “Wij moeten hen helpen bij een moeilijke gebeurtenis in hun leven. De een is boos, de ander verdrietig."

“Dat wij een betekenisvolle rol kunnen spelen, komt denk ik omdat wij een derde, onafhankelijke partij zijn. Wij hebben afzonderlijk contact met de ex-partners. In die positie kunnen we er soms voor zorgen dat ex-partners toch tot een oplossing komen. Dat vind ik een van de mooie dingen van ons werk.”

"We krijgen zeker niet alleen met negatieve emoties te maken. Soms kunnen we er ook voor zorgen dat het contact tussen stellen weer (even) wordt hersteld. Zoals bij twee ex-partners die, zonder dat ze dat nog wisten, bij ons een beleggingsrekening hadden. Dit is een goed voorbeeld van een product dat mensen op beide namen zetten, maar in de loop der jaren uit het oog verliezen. Jaren na de scheiding kwam de ene partner erachter dat hij deze rekening nog had, en dat er geld op stond. Om de rekening op te kunnen heffen, had hij de toestemming van zijn ex-partner nodig. Toen we hem vertelden dat hij weer contact moest leggen met zijn ex-vrouw was dat voor hem een lastig moment. Ze hadden elkaar al jaren niet meer gesproken. Uiteindelijk is de rekening met alle medewerking van beide kanten opgeheven.”

“Dat wij daarin een betekenisvolle rol kunnen spelen, komt denk ik omdat wij een derde, onafhankelijke partij zijn”, vult Jolanda aan. “Wij hebben afzonderlijk contact met de ex-partners. In die positie kunnen we er soms voor zorgen dat ex-partners toch tot een oplossing komen. Dat vind ik een van de mooie dingen van ons werk.”

Het verschil maken in moeilijke situaties

“Daarnaast kunnen we meedenken”, gaat Jolanda verder. “Helpen een oplossing te vinden voor problemen. We spreken bijvoorbeeld ook mensen met betalingsproblemen. Zij zitten met hun handen in het haar en maken zich veel zorgen. We informeren hen over de mogelijkheden, en schakelen met andere afdelingen bij BLG Wonen om deze mensen zo goed mogelijk te ontzorgen.”

Het is dan ook de menselijke maat die het werk bij de Scheidingsservice zo bijzonder maakt. “We zijn niet de bank die een echtpaar destijds een hypotheek heeft verstrekt en bij een scheiding zegt: regel het maar online. We laten zien dat we er ook op moeilijke momenten zijn.”

“We zijn niet de bank die een echtpaar destijds een hypotheek heeft verstrekt en bij een scheiding zegt: regel het maar online. We laten zien dat we er ook op moeilijke momenten zijn. Ik vind het fantastisch dat ik, als onderdeel van BLG Wonen, daarin het verschil kan maken.”


Denk niet dat het niet nodig is om hypotheekzaken vast te leggen

“Als ik mensen één ding mee mag geven, is het hoe belangrijk het is om onderlinge afspraken die je als partners maakt, bijvoorbeeld over je hypotheekzaken, goed vast te leggen in het scheidingsconvenant. Denk, ondanks alle emoties, niet ‘laat maar’. Wij weten dat je jaren later nog tegen dingen aan kunt lopen.”

In het echtscheidingsconvenant leg je als (ex-)partners onderlinge afspraken vast. Voor afspraken waar ook anderen bij betrokken zijn, is het convenant niet voldoende. Blijft een van de ex-partners in de woning, dan moet dit notarieel verdeeld en vastgelegd worden. Daarna maak je afspraken over de hypotheek. Daar is je ex-partner, maar ook de hypotheekverstrekker bij betrokken. Zolang dit alleen in het convenant is vastgelegd, maar je hier geen akkoord van hebt van de hypotheekverstrekker, blijft de hypotheek op beide namen staan en blijf je hoofdelijk aansprakelijk en kun je – ondanks dat je niet meer in het huis woont – nog volledig verantwoordelijk zijn voor de hypotheekschuld.


“We hebben weleens meegemaakt dat een koppel, dat al jaren uit elkaar was, erachter kwam dat de hypotheek nog op twee namen stond”, legt Jolanda uit. “Of een stel dat was vergeten hun testament aan te passen, waardoor de ex-partner er nog jarenlang in stond – maar beide partners al waren hertrouwd. Dat kan bij een overlijden voor vervelende situaties zorgen waar je niet op zit te wachten.”

“We proberen klanten altijd mee te geven met elkaar in gesprek te blijven, als dat kan. Als je gaat scheiden, moet je nu eenmaal dingen met elkaar regelen. Hoe boos of verdrietig je ook bent. Het maakt het makkelijker als je on speaking terms bent. Vroeg in het proces naar een adviseur gaan, helpt. Zo voorkom je veel zorgen en verkeerde aannames. De adviseur ontzorgt en kan precies vertellen wat in jullie situatie wel en niet mogelijk is – bijvoorbeeld bij het overnemen van de woning.”

Meer informatie

Op de pagina 'Wat moet je regelen als je gaat scheiden' lees je meer over een scheiding en je hypotheek, maar ook over andere praktische en financiële zaken die je moet regelen als je uit elkaar gaat.

Meer collega's aan het woord


Terug naar blogoverzicht