Ik ben bang dat de hypotheekrente hard gaat stijgen door de gevolgen van het coronavirus, moet ik daar iets mee?

De hypotheekrentes in de markt zijn licht gestegen en het is mogelijk dat de hypotheekrentes verder stijgen. We begrijpen dat je je hier zorgen over maakt. Wat een eventuele rentestijging voor je betekent, hangt af van je situatie en hypotheek. Voor meer informatie kunt je je adviseur bellen of mailen.

Wat gebeurt er als ik geen inkomen meer heb en mijn hypotheek niet meer kan betalen?

Onze klanten die door de coronacrisis hun hypotheeklasten niet meer kunnen betalen, kunnen gebruik maken van onze maatwerkaanpak. Wij kijken samen welke mogelijkheden er zijn om aan je betalingen te kunnen blijven voldoen. Een van de mogelijkheden is dat we een betaalpauze van maximaal drie maanden afspreken met elkaar of een deelbetaling van de maandtermijn, ter overbrugging van een moeilijke periode en er zicht is op weer (voldoende) inkomen.

Kan ik een betaalpauze krijgen?

Wij willen onze klanten ondersteunen bij het oplossen van de financiële problemen die als gevolg van het coronavirus zijn ontstaan. Iedere klantsituatie vraagt om een individuele aanpak, daarom is het belangrijk dat we hier samen over in gesprek gaan. Een van de oplossingen die wij kunnen bieden aan onze klanten is een betaalpauze van maximaal 12 maanden waarbij de afgesproken vertraagde betaaltermijnen kunnrn worden uitgesmeerd over een periode van maximaal 5 jaar (60 maanden). Hierdoor blijft de stijging qua maandlasten na de betaalpauze beperkt. BLG Wonen rekent hiervoor geen extra kosten. Je houdt je volledige hypotheekaftrek. Hiervoor worden geen extra kosten gerekend. Of deze mogelijkheid voor jouw geschikt is, is afhankelijk van je hypotheek en situatie. Hiervoor zouden we dan ook graag inzicht krijgen in je financiën.

Hoe kan ik extra krediet (overwaarde) opnemen?

Je kunt samen met jouw financieel adviseur kijken wat de mogelijkheden zijn. Hij zal kijken of het mogelijk is voor je om 'extra' hypotheek/krediet op te nemen. Wanneer dit niet mogelijk is, zullen wij altijd samen met jou op zoek gaan naar wat er dan wel passend is voor jouw situatie.

Wat gebeurt er als ik een BKR-registratie krijg?

Wij mogen je BKR-melding niet verwijderen. Maar wel kunnen wij je een positief advies geven als je altijd hebt meegewerkt en betaald hebt naar draagkracht. De BKR-registratie die wij hebben laten registreren zal dan geen probleem meer veroorzaken bij een aanvraag voor een hypotheek bij de merken van de Volksbank (SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen).

In hoeveel termijnen moet ik een achterstand terugbetalen?

Op grond van je inkomen en uitgaven zullen wij bepalen wat je kunt terugbetalen en daarbij ook jouw doorlopende termijnen kunt blijven voldoen, zodat de achterstand niet verder op zal lopen. Wij proberen altijd passende en haalbare betaalafspraken met je te maken.

Houden jullie rekening met mijn andere schulden?

Ja, wij maken altijd op grond van je volledige inkomen en uitgaven afspraken. Dat betekent dus inclusief de uitgaven die voortvloeien uit andere financiële verplichtingen, zoals leningen (schulden) bij anderen. Doel hierbij is dat je schulden niet verder zullen oplopen.

Als ik langere tijd de hypotheek niet kan betalen, gaan jullie dan mijn huis verkopen?

Alle hypotheekverstrekkers, dus ook BLG Wonen, hebben afgesproken dat huiseigenaren niet op straat komen te staan door de gevolgen van het coronavirus. Wij zullen altijd samen met jou op zoek gaan naar oplossingen om je hypotheek betaalbaar te maken, zodat je kunt blijven wonen in je huis.

Pas als we alle mogelijkheden hebben bekeken en we samen tot het besluit komen dat er écht geen duurzame oplossing mogelijk is waarmee je structureel aan je hypotheekverplichtingen kunt voldoen dan kan verkoop van de woning een mogelijkheid zijn. Maar we proberen dat natuurlijk samen met jou te voorkomen.

Kan er iemand bij mij thuis op bezoek komen? / Ik zou graag thuis bezocht worden door een adviseur, kan dit?

Helaas, kunnen we in verband met de maatregelen die genomen zijn om het coronavirus zo min mogelijk te verspreiden, niet bij je thuis komen. Wel willen wij graag met je telefonisch kijken of we je probleem kunnen oplossen. En zodra het weer mogelijk is (bijvoorbeeld op basis van verbeterde situatie rondom corona en o.b.v. adviezen van o.a. RIVM), dan zullen wij huisbezoeken weer hervatten om onze servicebelofte na te komen.

Als ik niet betaal en ook niet kan betalen, word ik dan doorgezet naar een incassobureau?

Nee, wij maken geen gebruik van incassobureaus en zullen altijd samen met jou op zoek gaan naar een oplossing.

Als ik niet betaal en ook niet kan betalen, leggen jullie dan loonbeslag?

Nee, zolang je volledig inzicht geeft in je financiën en betaalt naar draagkracht zullen wij nooit loonbeslag leggen.

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen en mijn woning staat in de verkoop. Gaan jullie dan veilen bij (oplopende) achterstand?

Nee, zolang je betaalt naar draagkracht en de woning voor een juiste reële vraagprijs via een makelaar in de (actieve) verkoop staat, is een veiling uitgesloten.

Ik kan de makelaarskosten en notariskosten niet betalen bij verkoop van de woning, kunnen jullie mij daarbij helpen?

Wanneer er een restschuld ontstaat en je in overleg met ons via een makelaar je huis hebt verkocht, zullen wij deze kosten voor onze rekening nemen.

Ik heb geen inkomen meer en kan niet meer aflossen op mijn restschuld.

Wij zullen samen met je bekijken wat je maximaal kunt aflossen op grond van je financiële situatie. Wij schelden je restschuld na maximaal 10 jaar kwijt als je er in die tijd alles aan doet om zoveel mogelijk af te lossen.

Moet ik mijn achterstand (n.a.v de 3 maanden betaalpauze) binnen een bepaalde termijn inlopen?

Wanneer je een eerste hypotheek of verhoging van je bestaande hypotheek hebt afgesloten op of na 1 januari 2013 moet je conform een verplicht annuïtair aflossingsschema aflossen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek. Wanneer je hierop een achterstand hebt dat in (bijv.) 2020 is ontstaan, heb je hiervoor tot uiterlijk 31/12/2021 de tijd om deze te herstellen/in te lopen. Hiermee houd je het recht tot aftrek. Wanneer je dit niet kunt, zullen wij samen met jou kijken naar een maatwerk oplossing.

Kan ik de betaling van mijn spaarhypotheek tijdelijk stopzetten?

Wanneer je bij ons een spaar-/depot- en/of rendementhypotheek hebt dan geldt dat de premie altijd (door ons) wordt voldaan, ook wanneer je de hypotheekbetaling niet doet. Wij zullen de premie alsnog naar het desbetreffende product doorstorten en de premie komt als achterstand op de hypotheek te staan. Mocht je een hypotheek met een externe spaar-/depot- en/of rendementverzekering hebben dan geldt dat de betalingen/incasso’s buiten de bank om lopen. Dit is dan ook een proces bij de desbetreffende verzekeraar. Hier maken wij geen onderdeel van uit. Wel kunnen we natuurlijk altijd in overleg met jou kijken naar maatwerk en/of deze polis nog noodzakelijk is om verpand te blijven.