Wij vinden het belangrijk om jou te helpen als je te maken krijgt met financiële stress of een betalingsachterstand. Niet alleen vanuit BLG Wonen, maar ook vanuit ons moederbedrijf de Volksbank. Als je één keer een betaling gemist hebt, maar ook als het een structureel probleem wordt. Dit doen we aan de hand van acht servicebeloftes vanuit de Volksbank. Zo maken we geen gebruik van incassobureaus en leggen we geen beslag op je loon.

  • Wij kijken eerst samen met jou welke mogelijkheden er zijn om je hypotheek wel te kunnen betalen. En je kunt blijven wonen in je huis.

    Hebben we alle mogelijkheden bekeken, en zijn we samen tot het besluit gekomen dat er écht geen duurzame oplossing mogelijk is om structureel aan je hypotheekverplichtingen te voldoen? Dan kan de verkoop van je huis een mogelijkheid zijn. En áls dat moet, dan krijg je van ons een reële termijn om jouw woning te verkopen. Dit doen we niet via een veiling, maar op een manier waarop jij een zo hoog mogelijke verkoopprijs krijgt voor je huis.

    Meer over onze belofte: Samen verkopen en niet veilen

  • Hebben wij een negatieve BKR-registratie laten registreren? Dan mogen wij je BKR-melding niet verwijderen. Maar we kunnen je wel een positief advies geven als je altijd hebt meegewerkt en betaald hebt naar draagkracht. Deze BKR-registratie zal dan geen probleem meer veroorzaken bij een aanvraag voor een hypotheek bij de merken van de Volksbank (SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen).

    Meer over onze belofte: We kijken naar het verhaal achter de BKR-registratie

  • Op basis van je inkomen en uitgaven zullen wij samen met jou bepalen wat je kunt terugbetalen. En we zorgen daarbij ook dat je jouw doorlopende termijnen kunt blijven voldoen. Zodat de achterstand niet verder op zal lopen en je in elk geval maandelijks een deel betaalt. Wij proberen altijd passende en haalbare betaalafspraken met je te maken en kijken naar je hele financiële situatie.

    Meer over onze belofte: We leggen geen loonbeslag

  • Ja, wij maken altijd op basis van je volledige inkomen en uitgaven afspraken. We kijken dus naar je hele financiële situatie. Dat betekent dus inclusief de uitgaven die voortvloeien uit andere financiële verplichtingen, zoals leningen (schulden) bij anderen. Het doel is dat je schulden niet verder zullen oplopen.

    Meer over onze belofte: We leggen geen loonbeslag

  • Nee, wij maken geen gebruik van incassobureaus en zullen altijd samen met jou op zoek gaan naar een oplossing.

    Meer over onze belofte: Wij werken niet met incassobureaus

  • Nee, zolang je volledig inzicht geeft in je financiën en betaalt naar draagkracht, zullen wij nooit loonbeslag leggen.

    Meer over onze belofte: We leggen geen loonbeslag

  • Nee, zolang je betaalt naar draagkracht en de woning voor een juiste reële vraagprijs via een makelaar in de (actieve) verkoop staat, is een veiling uitgesloten.

    Meer over onze belofte: Samen verkopen en niet veilen

  • Wanneer er een restschuld ontstaat en je in overleg met ons via een makelaar je huis hebt verkocht, zullen wij deze kosten voor onze rekening nemen.

    Meer over onze belofte: Wij betalen de taxatie-, makelaars- & notariskosten

  • Als je een restschuld hebt na de verkoop van je huis, moet je die terugbetalen. Samen met jou bekijken we wat je maximaal kunt aflossen op grond van je financiële situatie. Kun je binnen 5 jaar alles terugbetalen? Dan maken we daar betaalafspraken over. Lukt het niet om binnen 5 jaar je restschuld terug te betalen? Als jij er alles aan doet om zoveel mogelijk af te lossen, kunnen we een deel kwijtschelden.

    Meer over onze belofte: We laten je maximaal 5 jaar terugbetalen op je restschuld

  • Als je na 1 januari 2013 een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek hebt afgesloten voor je eigen woning kom je in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek. In het hypotheekcontract staat vastgelegd welk bedrag je maandelijks aan aflossing betaalt. Wanneer je een achterstand hebt op deze maandelijkse aflossing, heb je hiervoor het resterende kalenderjaar + het daaropvolgende jaar om deze achterstand in te lopen. In dat geval behoud je het recht tot aftrek. Wanneer je dit niet kunt, zullen wij samen met jou kijken naar een passende oplossing.

    Voorbeeld: is er in juni 2023 een betalingsachterstand ontstaan? Dan heb je tot en met 31 december 2024 om deze achterstand in te lopen.

  • Nee, dat kan niet. Wanneer je bij ons een spaar-, depot- en/of rendementhypotheek hebt, dan wordt de premie altijd (door ons) voldaan. Ook wanneer je de hypotheekbetaling niet doet. Wij zullen de premie alsnog naar het product doorstorten en de premie komt als achterstand op de hypotheek te staan.

    Heb je een hypotheek met een externe spaar-, depot- en/of rendementverzekering? Dan lopen de betalingen en incasso’s buiten ons om. Je moet dit zelf regelen met de verzekeraar waar je de verzekering hebt lopen. Hier maken wij geen onderdeel van uit. Wel kunnen we natuurlijk altijd in overleg met jou kijken naar maatwerk en of het nog nodig is om deze polis nog aan te houden.

Betalingsproblemen leveren veel stress op. Dan is het fijn als jouw bank écht naar je luistert, met je meedenkt en je helpt om tot een passende oplossing te komen. Niet alleen vanuit BLG Wonen doen we er alles aan om mee te denken met onze klanten. Ook vanuit ons moederbedrijf de Volksbank doen we dat. BLG Wonen is samen met ASN Bank, Regiobank en SNS onderdeel van de Volksbank.

Meer over hulp bij financiële zorgen vanuit de Volksbank