Hoe werkt phishing?

Phishing gaat vaak via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, en met brieven en sms’jes. Criminelen doen zich voor als medewerker van een bank. Hun doel is om achter je persoonlijke gegevens te komen, zodat ze daarmee fraude kunnen plegen.

Phishing gebeurt op verschillende manieren:

  • Criminelen vragen je in een valse e-mail of sms om op een link te klikken.
  • Criminelen vragen aan de telefoon om je codes of persoonlijke informatie.
  • Bij een valse e-mail zit een bijlage met schadelijke software (malware).
  • In een valse brief, e-mail of sms staat dat je (een kopie van) je digipas of creditcard moet opsturen.

Dit kun je doen tegen phishing

  • Houd je beveiligingscodes en persoonlijke gegevens altijd geheim.
  • Geef je digipas, betaalpas of creditcard niet aan anderen.
  • Beveilig je computer, tablet en telefoon.

Goed om te weten: BLG Wonen vraagt je nooit om je codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms en niet in een brief.

Zo herken je een valse e-mail

Twijfel je of een e-mail wel van BLG Wonen afkomt? Het kan een valse e-mail zijn als hij een van deze kenmerken heeft:

  • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @blg.nl of @blgwonen.nl.
  • Je krijgt een e-mail op een e-mailadres dat je niet aan ons gegeven hebt.
  • De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
  • Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
  • De e-mail heeft een bijlage.
  • In de e-mail wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
  • In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen reageert.

    Tip: zo herken je verdachte links

    Klik niet op de tekst of het plaatje van de link, maar beweeg er met je muis overheen. Je ziet dan naar welke website de link verwijst: de bestemming van de link. Een link van BLG Wonen begint altijd met https://www.blgwonen.nl/