"Eindelijk kan ik genieten van mijn nieuwe huis"

Mevrouw Visser (61 jaar) sloot vier jaar geleden een hypotheek af bij BLG Wonen.

Soms zijn er situaties waarin je liever niet terechtkomt. Zo belandde Marjan Hekker in een geschil met een aannemer. Haar hypotheekadviseur heeft haar samen met BLG Wonen geholpen aan een passende hypotheek toen er beslag werd gelegd op haar rekeningen.

Wat was je situatie tijdens de hypotheekaanvraag?

“Al langere tijd was ik op zoek naar een huis waar ik mijn eigen stempel op kon drukken. In oktober 2019 vond ik een woning in Assen, uit 1943. Via mijn adviseur sloot ik een hypotheek en bouwdepot af bij BLG Wonen. Een bevriende aannemer ging aan de slag met de afbraak en de verbouwing van het huis. De afbraak ging snel, maar zoals het vaak gaat tijdens een verbouwing van oude huizen, ging vervolgens niet alles zoals gepland.

Voordat mijn kinderen en ik in april 2020 verhuisden, had ik mijn hypotheek door onvoorzien werk al een keer moeten verhogen. Maar op de verhuisdag was de verbouwing nog steeds niet klaar. De afrekening van de aannemer kreeg ik echter al wel en daar sloeg ik steil van achterover. Deze was veel hoger dan we van tevoren hadden besproken, zonder dat hij dat tussentijds had aangegeven. Ik kon het niet betalen.”

Wat gebeurde er toen?

“Het geschil met de aannemer heeft een heel vervelende nasleep gekregen, met het inschakelen van de rechtsbijstandverzekering, beslaglegging op mijn rekeningen en zelfs een rechtszitting tot gevolg. Dat zorgde voor zoveel zorgen dat ik niet meer in dat huis wilde wonen. Ik kon mijn hypotheek niet betalen en had schulden bij familie. In die tijd heb ik contact gehouden met mijn hypotheekadviseur. Zij werkt vaak met BLG Wonen en zei direct: “Ik ga BLG bellen. Als zij niets voor je kunnen doen, kan niemand je helpen.” En ze had gelijk: binnen een week zette BLG Wonen de hypotheek die ik tijdens de verbouwing had opgehoogd om naar een hypotheek die paste bij mijn situatie op dat moment.”

"Met deze hypotheek zijn mijn maandelijkse lasten zelfs lager dan hiervoor. Ik kan nu weer geld apart zetten om mijn huis af te maken, zoals ik het voor ogen had. BLG Wonen heeft rekening gehouden met mijn situatie en al mijn zorgen weggenomen."
Marjan Hekker, klant BLG Wonen

Wat betekende die verandering van de hypotheek voor jou?

“Er viel een enorme last van mijn schouders. Mijn adviseur en BLG Wonen namen al mijn zorgen weg. De situatie had me zoveel stress en verdriet bezorgd, maar door die verandering in mijn hypotheek zag ik weer licht aan het einde van de tunnel. Met deze hypotheek zijn mijn maandelijkse lasten zelfs lager dan hiervoor. Ik kan nu weer geld apart zetten om mijn huis af te maken, zoals ik het voor ogen had. BLG Wonen heeft heel goed rekening gehouden met mijn situatie en al mijn zorgen weggenomen. Ik kan nu weer verder en eindelijk gaan genieten van mijn nieuwe huis.”

Wat zou je anderen in een vergelijkbare situatie mee willen geven?

“Ik wist het ook niet, maar situaties als die van mij komen veel voor. Erover blijven praten heeft mij heel erg geholpen. In het begin vond ik dat moeilijk, want ik schaamde me. Hoe kon mij dit gebeuren? Maar door het te delen met vrienden en familie én te bespreken met mijn hypotheekadviseur voelde ik me niet alleen en kreeg ik hulp bij mijn financiële problemen.”


Terug naar blogoverzicht