“Ik kan in heel heftige situaties écht iets voor mensen betekenen"

Desiree vertelt over haar werk bij de Nabestaandenservice van BLG Wonen.

Het overlijden van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis, waarbij je vaak ook nog eens veel financiële zaken moet regelen. Desiree werkt bij de Nabestaandenservice van BLG Wonen. Hier kun je terecht voor alles wat je moet regelen rondom je hypotheek of bankzaken bij een overlijden. Desiree vertelt over haar werk bij de Nabestaandenservice.

Wat maakt het werken bij de Nabestaandenservice voor jou zo bijzonder?

“Ik ben een mensen-mens en houd ervan om anderen te helpen. Ook in moeilijke tijden. Bij de Nabestaandenservice kun je in situaties die voor klanten heel heftig zijn, écht iets betekenen. Je geeft informatie waar ze iets aan hebben, ontzorgt en biedt een luisterend oor. Veel mensen vinden het fijn om hun verhaal te delen; het hoort bij de verwerking van hun verdriet.”

Desiree vertelt over haar werk bij de Nabestaandenservice van BLG Wonen.
"Ik hoor veel heftige verhalen, van zelfdodingen en ongelukken tot het overlijden van jonge mensen die een kindje verwachtten."
Desiree, Nabestaandenservice BLG Wonen

Valt het je weleens zwaar om dit werk te doen?

“Van nature ben ik heel emotioneel, maar gek genoeg heb ik daar in mijn werk geen last van. Ik voel mee, leef mee, maar huil niet mee. Ik hoor veel heftige verhalen, van zelfdodingen en ongelukken tot het overlijden van jonge mensen die een kindje verwachtten.

Na sommige gesprekken heb ik wel eens de behoefte er met collega’s over te praten. Met z’n zessen vormen we de Nabestaandenservice en we hebben heel nauw contact. We bespreken klantsituaties vaak met elkaar om er zeker van te zijn dat we een situatie op de goede manier afhandelen. Maar het helpt ook om de impact van zo’n situatie met elkaar te delen, zodat we daarna de schouders er weer onder kunnen zetten en de klant zo goed mogelijk kunnen helpen. Als we normaal gesproken op kantoor werken, is de autorit naar huis voor mij hét moment om alle gesprekken van die dag van me af te laten glijden.”

Waarvoor kunnen mensen bij de Nabestaandenservice terecht?

“De meeste mensen nemen contact op met vragen zodra er een familielid is overleden. Maar ook vóór het overlijden kunnen mensen ons al inschakelen. Na het bericht van overlijden zetten wij het proces voor de afhandeling in gang, zodra het formulier ‘Melden overlijden’ is ingevuld.

Wij zijn niet aangesloten bij de gemeentelijke basisadministratie en krijgen dus niet een automatisch bericht als er een klant is overleden. Soms komen we daar pas achter wanneer iemand met een andere vraag contact met ons opneemt. Dan helpen we de klant natuurlijk alsnog met alle vragen en starten we het formele proces op.”

Desiree vertelt over haar werk bij de Nabestaandenservice van BLG Wonen.
"Een Verklaring van Erfrecht kost best veel geld. Daar schrikken mensen soms van. Is er geen testament? Dan volgen we het wettelijk erfrecht.”
Desiree, Nabestaandenservice BLG Wonen

Wat houdt dat proces in?

“Als klanten hun hypotheek of hun bankzaken bij ons geregeld hebben (of allebei) en er vindt een overlijden plaats, moeten er dingen afgehandeld worden. Vaak zaken waar ze zelf op dat moment niet meteen aan denken. Zo hebben we in de meeste gevallen een Verklaring van Erfrecht nodig. Hierin staat wie de erfgenamen zijn en hoe de erfenis wordt verdeeld. Een notaris kan deze verklaring opstellen als de overledene een testament had, maar dat kost best veel geld. Daar schrikken mensen soms van. Is er geen testament? Dan volgen we het wettelijk erfrecht.

Maar het kan ook gaan over de hypotheek, als deze bijvoorbeeld op twee namen staat. Dan kijken we of we de hypotheek op naam van de overblijvende partner kunnen zetten. We vragen de documenten die we daarvoor nodig hebben op, controleren ze en bepalen of er nog aanvullende stukken nodig zijn.

Soms neemt de adviseur het stokje van ons over. Wij geven alleen informatie. Als de klant advies nodig heeft over wat in zijn of haar situatie de beste beslissing is, verwijzen we hem of haar door naar de adviseur.”

Kun je een voorbeeld geven van wat de adviseur dan doet?

“Het kan voorkomen dat er in een hypotheek die op naam van de overblijvende partner wordt gezet, iets moet worden aangepast. Zodat de klant bijvoorbeeld de hypotheek goed kan blijven betalen en in de woning kan blijven wonen. Het komt ook wel eens voor dat de overledene zorgde voor de overgebleven partner. De adviseur kijkt dan wat de financiële mogelijkheden zijn om de woning te laten aanpassen, zodat de overblijvende partner daar kan blijven wonen.”

Desiree vertelt over haar werk bij de Nabestaandenservice van BLG Wonen.
“Een man schakelde ons in om ervoor te zorgen dat de vrouw na zijn overlijden goed zou achterblijven. We hebben hen alle informatie gegeven die ze nodig hadden om hun zaken goed te regelen."
Desiree, Nabestaandenservice BLG Wonen

Welk verhaal is je het meest bijgebleven?

“Ik had een stel aan de telefoon, waarvan de man ongeneeslijk ziek was. De man en de vrouw waren ooit getrouwd en daarna gescheiden. Toen de man ziek werd, vroeg hij zijn ex-vrouw om hulp en zijn ze weer bij elkaar gekomen. Hij schakelde ons in om ervoor te zorgen dat de vrouw na zijn overlijden goed zou achterblijven. We hebben hen alle informatie gegeven die ze nodig hadden om hun zaken goed te regelen.

Na het overlijden van de man kreeg ik per toeval zijn vrouw weer aan de telefoon. Het was heel fijn om te horen dat onze informatie goed had geholpen en ze veel aan onze hulp hadden gehad. Van zulke gesprekken krijg ik kippenvel.”

Wat is jouw tip voor mensen als het gaat om financiële regelzaken rondom overlijden?

“We lopen er regelmatig tegenaan dat er door de overledene niets geregeld is en nabestaanden voor verrassingen komen te staan. Vaak is dat het geval bij jonge mensen. Die zijn in de bloei van hun leven en zijn nog helemaal niet met de dood bezig. Begrijpelijk, maar het scheelt nabestaanden veel zorgen als je in ieder geval weet wat elkaars wensen zijn.

Wat we ook weleens meemaken, is dat nabestaanden de begrafenis niet kunnen betalen. Heel schrijnend. Zeker als je het financieel niet heel breed hebt, kan het handig zijn om daar iedere maand alvast een beetje voor opzij te zetten.”

Meer informatie

Op de pagina ‘Wat moet je doen als een naaste overlijdt?’ lees je meer over welke zaken je na, maar ook al vóór een overlijden moet en kunt regelen. Je vindt hier ook meer informatie over onze Nabestaandenservice.


Terug naar blogoverzicht