Online advies is snel en persoonlijk

“Hypotheekadvies kan, met behoud van kwaliteit, sneller en goedkoper.” Dat is de kern van het businessmodel dat ontstond toen Maarten Tellegen zelf een huis ging kopen. “Ik vond het verkrijgen van een hypotheek duur en verbaasde me over het vele papierwerk. Dat moet toch slimmer kunnen?”

Voor zijn piepjonge bedrijf OHAO (Onafhankelijk Hypotheek Advies Online) ontwikkelde Maarten software waarmee de klant in stappen door het hele hypotheekproces wordt geleid. In september gaat het systeem live. “Het systeem vangt en structureert de klantcommunicatie met een gebruiksvriendelijke workflow. Het brengt hypotheekaanvragen en -oplossingen binnen een database bij elkaar. Op dit moment voeden we de database nog handmatig. Maar met steeds meer data en ervaring wordt het systeem steeds slimmer. Zo kan het een steeds groter deel van het advies zelf produceren.”

Meer tijd voor ontzorgen van klanten

Deze werkwijze verlost de hypotheekadviseur van handmatig routinewerk zodat hij meer tijd overhoudt om bezig te zijn met degene om wie het draait: de klant. De voordelen zijn niet beperkt tot tijd- en kostenbesparing. “De rol van de adviseur wordt steeds meer die van coach: ontzorgen en geruststellen. Voor veel mensen is het aangaan van een hypotheek iets spannends dat al gauw kan leiden tot stress en paniek. Door de zakelijke kant van het advies via het online platform te regelen, houden we meer tijd over om als ontzorgende coach met de klant op te trekken. Dat komt de rust en kwaliteit van het proces ten goede. Onze ervaring is dat klanten dáár behoefte aan hebben.”

Inzicht voor de klant

Een advies door een systeem, pikken klanten dat? “Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen klinkt als abracadabra. Zo’n computergegenereerd advies zal het vertrouwen moeten winnen van de klant. Dat gaat in stapjes en bij de een sneller dan bij de ander. Een groot voordeel daarbij is de transparantie: tijdens het online gesprek kijkt de klant via zijn eigen computerscherm mee op het scherm van de adviseur. En via het platform heeft de klant 24/7 inzicht en controle over zijn adviestraject. Dat maakt dit online advies zo persoonlijk, en ook dat neemt onrust en stress weg.”

Gemakkelijk kennis uitwisselen

OHAO werkt nu met zo’n dertig geldverstrekkers met allemaal verschillende producten en acceptatiecriteria die voortdurend veranderen. Maarten: “De juiste oplossing vinden voor een klant wordt een almaar ingewikkelder puzzel. Daarom zouden we onze kennis als adviseurs veel meer moeten delen. OHAO adviseert veel expats, maar een collega in de Zaanstreek heeft weer vaak te maken met funderingsproblematiek. We willen onze app dus niet uitsluitend voor onszelf houden. Het wordt een platform waar adviseurs hun expertise kunnen delen. Behalve de kennis van het systeem, bundelen we zo ook onze menselijke kennis en ervaring. Zo maken we samen ons advies nog scherper.”

Als adviseur ook uw ervaring over een actueel thema delen? Benader uw rayonmanagers of bel ons op 046 – 478 81 85.